TERAPIA MANUALNA

16 kwiecień 2018

TERAPIA MANUALNA
Terapia manualna

Terapia manualna – czyli wyspecjalizowany obszar fizjoterapii skupiający się na odpowiednim postępowaniu w sytuacji zaburzeń w układzie nerwowo – mięśniowo – szkieletowym. Terapia manualna opiera się na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu, badania funkcjonalnego i strukturalnego na podstawie, którego stwierdza się przyczynę zaburzenia i układa się plan terapii. Ważnym elementem diagnostyki jest palpacja i towarzyszące jej wrażenia czuciowe, których nie odczuwa się podczas stosowania różnego rodzaju urządzeń diagnostycznych. Dzięki palpacji uzyskiwana jest olbrzymia baza informacji dotycząca nieprawidłowego funkcjonowania poszczególnych układów organizmu ludzkiego. To właśnie zmysł dotyku pozwala zlokalizować miejsca napięcia miejscowego, czy obszary zablokowania stawowego. W wyniku szkoleń z zakresu terapii manualnej, osoby zajmujące się nią, są w stanie zdiagnozować czynność układu mięśniowego, stawowego i nerwowego a następnie dobrać odpowiednie techniki z zakresu mobilizacji tkanek miękkich, stawów i nerwów. Terapia manualna kojarzona jest zazwyczaj z leczeniem zaburzeń w obrębie stawów poprzez wykonywanie manipulacji. Manipulacja to technika opierająca się na gwałtownym przekroczeniu zakresu ruchu w stawie  poprzez wykonanie ruchu z duża szybkością lecz niewielką amplitudą. W momencie wykonywania manipulacji można usłyszeć charakterystyczny trzask świadczący o odblokowaniu stawu. Jeszcze do niedawna techniki stawowe stanowiły priorytet terapii manualnej, ówcześnie jednak na wskutek przeprowadzenia wielu badań oznajmujących, iż zaburzenia w obrębie stawów są efektem nieprawidłowości w tkankach miękkich wielu badaczy uważa, że manipulacje powinny być stosowane w fazie ostrej, a nie są skuteczne w zwalczaniu bólu o charakterze przewlekłym. Następstwem przeprowadzonych badań jest coraz większa ilość szkoleń z zakresu terapii manualnej opierającej się na pracy na tkankach miękkich. Pośród technik stosowanych na tkankach miękkich można wyróżnić:
- rozluźnianie mięśniowo – powięziowe,
- kompresję ischemiczną,
- masaż tkanek głębokich,
- techniki energii mięśniowej.

Wskazania do terapii manualnej to między innymi:
 - dyskopatie
- nerwobóle,
- drętwienie kończyn,
- bóle głowy,
- szumy uszne,
- zaburzenia w obrębie mięśni.