REUMATOIDALNE ZAPALENIE STAWÓW

REUMATOIDALNE ZAPALENIE STAWÓW
Reumatoidalne zapalenie stawów
RZS

RZS zwane inaczej gośćcem lub reumatyzmem jest, to przewlekła układowa choroba tkanki łącznej, o podłożu autoimmunologicznym. Etiologia choroby (pochodzenie, przyczyny) nie jest zanana. Charakteryzuje się nieswoistym zapaleniem symetrycznych stawów. Schorzenie to nieleczone może prowadzić do inwalidztwa, niepełnosprawności, a nawet przedwczesnej śmierci. Częściej występuje u kobiet: najwięcej zachorowań odnotowuje się między 40 a 50 rokiem życia. Choroba ma okresy remisji i zaostrzeń.

OBJAWY:
Typowym objawem jest symetryczny ból i obrzęk stawów rąk i stóp, zwłaszcza paliczków, rzadziej dużych stawów kolanowych czy barkowych. Pojawia się również sztywność poranna, brak łaknienia, a co za tym idzie utrata masy ciała. W miarę rozwoju choroby występuje stan podgorączkowy, bóle mięśni, zmęczenie, ogólne rozdrażnienie.

PRZEBIEG:
RSZ jest chorobą postępującą  w miarę przebiegu procesu zapalnego mogą pojawić się guzki reumatoidalne, deformacje najczęściej odchylenie łokciowe palców, a w zaawansowanym  stadium palce w kształcie łabędziej szyi czy palce butonierkowate (wskutek zmiany w więzadłach, ścięgnach i przykurczach mięśni). Chorobie towarzyszy ból i ograniczenie ruchomości stawów, a co za tym idzie schorzenie znacznie ogranicza funkcjonowanie człowieka.
Oprócz zmian stawowych  gościec, w późnym stadium atakuje również inne narządy - guzki reumatoidalne widoczne pod skórą - pojawiają się również w ścięgnach i narządach wewnętrznych, występują zmiany w układzie krążenia (np. nadciśnienie płucne, miażdżyca). Zmiany zwyrodnieniowe mogą dotyczyć również układu oddechowego, mogą pojawić się problemy ze wzrokiem. Ze względu na konieczność przyjmowania silnych leków mogą pojawić się problemy z funkcjonowanie nerek oraz wątroby.

ROZPOZNANIE:
Lekarz rozpoznaje reumatoidalne zapalenie stawów na podstawie współistnienia charakterystycznych objawów z wynikami badań laboratoryjnych i obrazowych. Badania służą do prognozowania ciężkości choroby i kontroli jej przebiegu.
RF (czynnik reumatoidalny) stwierdza się u 70–80% chorych (tzw. seropozytywna postać RZS); RF wykrywa się jednak również u zdrowych osób oraz w innych chorobach reumatycznych.
Anty-CCP (przeciwciała przeciwko cyklicznemu cytrulinowanemu peptydowi) – ich zaletą jest to, że występują niemal wyłącznie w RZS; mogą pojawić się wcześniej niż objawy choroby oraz u osób z seronegatywną postacią RZS.
Duże miano RF i anty-CCP wskazuje na ciężką postać choroby, z szybką destrukcją stawów i wystąpieniem zmian pozastawowych.
Podwyższone wskaźniki zapalne, np. OB, CRP, oraz zmiany w morfologii krwi – służą m.in. do oceny aktywności choroby.
Lekarz może wykonać również inne badania krwi, moczu lub płynu stawowego w celu wykluczenia innych chorób stawów oraz oceny funkcjonowania różnych narządów wewnętrznych (np. nerek, wątroby). W przypadku podejrzenia RZS wykonuje się zdjęcia radiologiczne (RTG) rąk i stóp oraz ewentualnie innych zajętych stawów. Typowe dla RZS zmiany radiologiczne to obrzęk tkanek miękkich i zmniejszenie gęstości kości w okolicy stawu, obecność ubytków kostnych, zwężenie szpar stawowych, a na dalszym etapie zniekształcenie stawów. Na początku choroby przydatne są: rezonans magnetyczny i ultrasonografia, które mogą wykazać zmiany zapalne wcześniej niż RTG. W niektórych przypadkach (np. przy ocenie kręgosłupa szyjnego) pomocna jest tomografia komputerowa.

LECZENIE:
Najważniejsze jest opanowanie stanu zapalnego, czyli osiągnięcie remisji choroby, bądź maksymalne możliwe zmniejszenie jej aktywności. Metody leczenia RZS w ostatnich latach znacznie się zmieniły w związku z pojawieniem się nowych skutecznych leków. Obecnie kładzie się nacisk na jak najszybsze zastosowanie leku modyfikującego przebieg choroby (LMPCh). Skuteczne leczenie RZS oznacza ustąpienie objawów choroby, dobrą jakość życia oraz zachowanie sprawności. Oprócz podstawowego w tej chorobie leczenia farmakologicznego ważne jest wczesne rozpoczęcie rehabilitacji, a w niektórych przypadkach leczenie chirurgiczne.

REHABILITACJA:
Oferujemy szeroką gamę zabiegów dostępnych w naszej Klinice, które pozwolą uśmierzyć ból i walczyć w postępowaniem choroby.
Fizykoterapia: zabiegi z zakresu elektroterapii o działaniu przciwbólowym np. TENS, interferencja, oraz przeciwzapalny jonoforeza, Deep Oscylation czyli głęboka oscylacja jest to jeden z nowoczesnych zabiegów dostępnych na rynku, który ma na celu poprawę krążenia w naczyniach włosowatych, a co za tym idzie polepszenie odżywienia tkanek, struktur dotkniętych chorobą. Nasza klinika oferuje również takie zabiegi jak ultradźwięki, laseroterapię, okłady borowinowe czy krioterapię miejscową.
Ważnym w procesie rehabilitacji dla chorych na RZS jest poprawa funkcjonalnych  możliwości pacjenta. Nasza klinika oferuje zajęcia z fizjoterapeutą mające na celu, poprzez terapię manualną czy kinezyterapię poprawę ruchomości stawów oraz, w miarę możliwości zniwelowanie przykurczy i napięć uniemożliwiających choremu sprawne poruszanie się na co dzień.