POSTĘPOWANIE TERAPEUTYCZNE W CHOROBIE ZWYRODNIENIOWEJ STAWU BIODROWEGO

13 lipiec 2016

POSTĘPOWANIE TERAPEUTYCZNE W CHOROBIE ZWYRODNIENIOWEJ STAWU BIODROWEGO
Postępowanie terapeutyczne w chorobie zwyrodnieniowej stawu biodrowego

Choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego jest efektem długotrwałego zaburzenia biomechaniki stawu na skutek której dochodzi do zmian degeneracyjnych chrząstki stawowej, co w efekcie doprowadza do występowania dolegliwości bólowych w samym stawie jak i w jego okolicy.

Przyczynami zaburzenia prawidłowej biomechaniki stawu biodrowego mogą być:

- dysplazja stawu,
- niedorozwój panewki,
- wrodzone biodro koślawe,
- wrodzone biodro szpotawe,
- choroba  Perthesa,
- złamanie szyjki kości udowej,
- zwichnięcie stawu,
- mała aktywność fizyczna na wskutek której dochodzi do zaburzeń aparatu więzadłowo mięśniowego,
- nadwaga powodująca przeciążenia w stawie.

Postępowania terapeutyczne w naszej klinice

Postępowanie rozpoczyna się od konsultacji fizjoterapeutycznej. Fizjoterapeuta przeprowadza wywiad z pacjentem podczas którego zbiera informacje na temat przebytych urazów, poziomu aktywności fizycznej, występujących dolegliwości bólowych, stopnia ich nasilenia podczas wykonywania czynności dnia codziennego oraz okresu czasu od jakiego ból występuje. Te wszystkie informacje pomagają mu w ustaleniu przyczyny zaburzenia funkcji stawu biodrowego. Po zakończonym wywiadzie wykonuje szereg testów diagnostycznych podczas których bada zakres ruchu w stawie i sprawdza poziom siły poszczególnych mięśni, co pozwala mu określić, w której płaszczyźnie ruchy są ograniczone i co należy zrobić by zniwelować zaburzenie. Fizjoterapeuta w razie potrzeby przeprowadza badanie USG.
Najczęstsze ograniczenia ruchomości:
- ograniczenie wyprostu w stawie biodrowym,
- ograniczenie rotacji wewnętrznej,
- ograniczenie przywiedzenia,
- ograniczenie odwiedzenia.

Zakres postępowania fizjoterapeutycznego w klinice Solar

Terapia manualna
Fizjoterapeuta wykonuje szereg działań manualnych mających na celu zmniejszenie dolegliwości bólowych, poprawę ruchomości w stawie, jak i wydolności mięśni.
Stosowane techniki: uwalnianie punktów mięśniowo – powięziowych, masaż, ślizgi stawowe, trakcje stawowe, mobilizacje stawowe, kinesiotaping.

Trening medyczny
Fizjoterapeuta dobiera ćwiczenia mające na celu wzmocnienie osłabionych mięśni, rozciągnięcie przykurczonych, uczy ich prawidłowego wykonywania i koryguje błędy pacjenta.

Fizykoterapia
Fizjoterapeuta wykonuje zabiegi z zakresu elektroterapii, światłolecznictwa, laseroterapii, pola magnetycznego, balneoterapii, które w zależności od potrzeby będą likwidować stan zapalny, działać przeciwbólowo, pobudzać ukrwienie.

Gimnastyka w basenie
Fizjoterapeuta prowadzi gimnastykę w basenie dzięki której możliwe jest wykonywanie ruchów w odciążeniu stawu na wskutek wykorzystania właściwości fizycznych wody.

Nordic walking
Fizjoterapeuta uczy prawidłowego chodu z wykorzystaniem specjalistycznych kijów, dzięki którym podczas ruchu angażowane są większe grupy mięśniowe, osoba ma większą stabilizację dzięki czemu zabezpiecza ją to przed niebezpiecznymi upadkami.

Kompleksowe działania przeprowadzone w naszej klinice pomoże zmniejszyć dolegliwości bólowe, przywrócić sprawność aparatu więzadłowo- mięśniowego i zapewni poprawę jakości życia.