PILATES

12 czerwiec 2018

PILATES

Pilates

Pilates to metoda ćwiczeń opracowana przez Josepha Humbertusa Pilatesa. W tej metodzie wykorzystywane są ćwiczenia zarówno rozciągające jak i wzmacniające. Metoda ta wspaniale nadaje się dla osób z bólami stawów i kręgosłupa. Metoda Pilatesa oparta jest na ośmiu zasadach:
Koncentracja- aby ćwiczenia były wykonane prawidłowo wymagają od ćwiczącego pełnego skupienia.
Relaksacja- podczas ćwiczeń uruchamiamy tylko te mięśnie nad którymi obecnie pracujemy, reszta ciała pozostaje rozluźniona.
Ułożenie ciała- uczy prawidłowej postawy ciała. Zaniedbywanie prawidłowej postawy podczas codzienny zajęć (praca, sprzątanie itp.), może przyczyniać się do pogłębienia dolegliwości bólowych.
Stabilizacja kręgosłupa- poprzez wzmacnianie głębokich mięśni brzucha i kręgosłupa zostaje stworzony naturalny gorset mięśniowy, który staje się stabilizatorem, a co za tym idzie ochroną naszego kręgosłupa.
Oddychanie- funkcjonowanie naszego organizmu poprawia się wraz z większą ilością dostarczania do komórek tlenu. W trakcie ćwiczeń uczymy się oddychania torem przeponowym.
Koordynacja- uczy nabierania zdolności do głębokiego czucia (świadomości ruchu mięśni).
Płynne ruchy- ruchy powinny być wykonywane powoli, powinny być skoordynowane i płynne.
Wytrzymałość- ćwiczenia wykonywane systematycznie wpływają na polepszenie ogólnej wytrzymałości wraz z poprawą siły mięśni.

Uprawiając ćwiczenia Pilatesa, zdobywa się kontrolę nad całym ciałem, wykonywanie ćwiczeń daje możliwość zdobycia naturalnej koordynacji. Podstawą jest systematyczność, należy wspomnieć, że ćwiczenia mają na celu reedukację ciała i pamięci mięśniowej. Ważną decyzją przed podjęciem ćwiczeń jest zasięgnięcie porady specjalisty.
Oceni on jakie to ćwiczenia będą dla nas najlepsze, a także skoryguje błędy podczas wykonywania ćwiczeń,co z kolei ma duży wpływ na ich efektywność. Bardzo często Pilates jest wykorzystywany przez terapeutów jako metoda dająca możliwość wzmocnienia osłabionych mięśni lub ich rozciągnięcia.