MANIPULACJE POWIĘZI WG. STECCO

04 grudzień 2018

MANIPULACJE POWIĘZI WG. STECCO
Manipulacje Powięzi wg. Stecco

Manipulacje powięzi to metoda terapii manualnej, która cechuje się całościowym podejściem do terapii. Ma zastosowanie w leczeniu zaburzeń układu ruchu oraz poprzez połączenia powięziowe pomaga w leczeniu różnego rodzaju dysfunkcji układu trzewnego, jak np. Zespół jelita Drażliwego (IBS) czy napięciowe bóle głowy. Terapia została opracowana przez włoskiego fizjoterapeutę Luigiego Stecco około 30 lat temu. Bardzo duży wpływ na kształtowanie metody odegrały dzieci Luigi: Dr Carla Stecco oraz dr Antonio Stecco. Metoda powstała w oparciu o wiedzę anatomiczną, fizjologiczną oraz bogate doświadczenie terapeutyczne twórcy. Rozwijając metodę, cała rodzina przeprowadzała ogromną liczbę badań naukowych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi diagnostycznych takich jak rezonans magnetyczny, ultrasonografia czy sekcje zwłok ukierunkowane na badanie powięzi. W ten oto sposób została stworzona metoda fizjoterapeutyczna- jedna z najbardziej przebadanych oraz dokładnie wyjaśniających mechanizm działania. Innowacyjność manipulacji powięzi przejawia się w tym, że powięź uznana jest za koordynatora ruchu. Różni się to od podejścia stosowanego w klasycznej terapii, gdzie sprowadzano rolę powięzi jedynie do błony będącej opakowaniem dla struktur naszego ciała. Metoda uwzględnia całościowe podejście do ciała, traktując poszczególne jego segmenty, jako pojedyncze ogniwa łańcucha tkankowego, którego ciągłość zapewnia powięź. Podejście takie sprawia, że poszukiwana jest przyczyna bólu, która może być znacznie oddalona od od miejsca manifestacji bólowej. Dzięki temu możemy badać powiązania pomiędzy różnymi patologiami występującymi u pacjenta i stosować zindywidualizowane leczenie, pozwalające całemu systemowi odzyskać fizjologiczną równowagę. Poprzez nacisk na dokładny wywiad, testy ruchomości oraz sprawdzając manualnie napięcie tkanek, możliwe jest ustalenie, co spowodowało i gdzie leży pierwotna dysfunkcja wpływająca na dolegliwości pacjenta. W podejściu terapeutycznym Fascial Manipulation wykorzystuje się obecność szczególnych punktów, które są w stanie wywoływać ból i zaburzać równowagę. Następnie punkty te poddaje się manipulacji "głębokiego masażu”. Ma to na celu przywrócić odpowiednią funkcję w obrębie tkanek, a co za tym idzie zmniejszyć dolegliwości poprzez przywrócenie równowagi. Manipulacjami powięzi możemy leczyć:
-dolegliwości bólowe aparatu ruchu,
-ograniczenia ruchomości,
- zaburzenia posturalne,
-wady postawy urazy i przeciążenia układu kostno- stawowego i mięśniowego,
- różnego rodzaju czynnościowe zaburzenia układu trzewnego.
Jan Fudalewicz
Fizjoterapeuta, certyfikowany terapeuta metody Fascial Manipulation, student IV roku osteopatii