DOLEGLIWOŚCI BÓLOWE ZWIĄZANE Z GĘSIĄ STOPKĄ

25 wrzesień 2017

DOLEGLIWOŚCI BÓLOWE ZWIĄZANE Z GĘSIĄ STOPKĄ
Dolegliwości bólowe związane z gęsią stopką

Co  kryję się pod nazwą gęsia stopka?

Gęsia stopka to miejsce okolic kolana, w którym to swój przyczep mają mięsnie takie jak, krawiecki, smukły oraz półścięgnisty tworzące tzw. gęsią stopkę. Wyżej wymienione mięśnie swój przyczep mają w okolicach piszczeli i to uraz tych mięsni w miejscu ich przyczepu może być powodem nieprzyjemnych dolegliwości bólowych. Problemy z gęsią stopką występują zazwyczaj u osób uprawiających aktywność fizyczną zazwyczaj u biegaczy, kolarzy czy pływaków.

Przyczyny urazu gęsiej stopki.
Przyczyną powstawania stanu zapalnego przyczepu mięśnia krawieckiego, smukłego i półbłoniastego tzw. gęsiej stopki jest zazwyczaj nieprawidłowe prowadzenie treningu. Osoby, które trenują systematycznie oraz z dużą intensywnością, nieprzestrzegające zasad prawidłowego treningu czyli rozgrzewka przed treningiem jest źle przeprowadzona lub co gorsza nie ma jej w cale, ćwiczenia wykonywane są niepoprawnie, przetrenowanie lub trenowanie mimo dysfunkcji stawu kolanowego, przy jego niestabilności lub przy ograniczonych ruchach w stawie kolanowym. Częstym powodem zapalenia gęsiej stopki może być nieprawidłowe obuwie podczas treningów, dlatego ważne jest aby osoba uprawiająca sport amatorsko czy zawodowo zwróciła uwagę na buty w których trenuje lub ewentualnie powinna udać się do specjalisty, który zbada stopę i pomoże w doborze obuwia lub specjalistycznej wkładki, która po wcześniejszym badaniu stopy będzie dobrana indywidualnie do potrzeb sportowca. Innymi czynnikami zwiększającymi powstawanie zapalenia gęsiej stopki mogą być takie choroby ogólnorozwojowe jak otyłość czy cukrzyca.

Objawy gęsiej stopki.
Zazwyczaj objawy gęsiej stopki są charakterystyczne jak dla każdego stanu zapalnego. Ból oraz obrzęk czasem też podniesiona temperatura w miejscu stanu zapalnego, najczęściej poniżej stawu kolanowego, po jego wewnętrznej stronie. Ból zwiększa się wraz ze wzrostem aktywności fizycznej, może pojawić się dyskomfort podczas wstawania lub chodzenia po schodach. Ból może też pojawiać się w momencie rozciągania.
Fizjoterapia w leczeniu gęsiej stopki
Diagnostyka w zapaleniu gęsiej stopki nie jest łatwą sprawą, ponieważ może być mylona z innymi kontuzjami stawu kolanowego. Najczęściej wykonywane są testy funkcjonalne mięsni stawu kolanowego oraz USG. Bardzo pomocne w procesie leczenia są zabiegi fizykalne może to być m.in. krioterapia, pole magnetyczne, jonoforeza z lekiem, laser, głęboka oscylacja lub inne zabiegi zlecone przez lekarza. Kolejnym etapem fizjoterapii są ćwiczenia rozciągające dla rozluźnienia napiętych i przykurczonych mięśni. Stretching terapeutyczny dobrany przez fizjoterapeutę  powinien być kontynuowanych przez pacjenta w celach profilaktycznych.