ARTROSKOPIA KOLANA

30 sierpień 2016

ARTROSKOPIA KOLANA
Artroskopia kolana

Jest to mało inwazyjna metoda zarówno diagnostyki jak i leczenia stawów.  Jest to zabieg wykonywany w warunkach szpitalnych w znieczuleniu dolędźwiowym, rzadko ogólnym, trwający ok. godziny.  Blizny po zabiegu są mało widoczne, jest to również metoda mniej obciążająca stawy i wymagająca krótszej rehabilitacji, niż w przypadku tradycyjnej operacji.

Zabieg ten najczęściej wykonuje się w celach diagnostycznych, aby znaleźć przyczyny problemów takich jak ból, obrzęk, wysięk, zapalenie, ale również wykonuje się go w przypadku uszkodzeń więzadeł czy chrząstki stawowej. Zabieg ten wykonywany jest również  w stawach biodrowym, barkowym, łokciowym i innych.

Artroskopię kolana najczęściej wykonuje się po urazach stawu kolanowego (uszkodzenie łąkotek, uszkodzenie więzadeł krzyżowych, złamaniach kostno-chrzęstnych), w przypadku przewlekłych dolegliwości kolana (liczne wysięki stawu kolanowego, choroby chrząstki stawowej, choroby błony maziowej), celem leczenia stanu zapalnego kolana, celem usuwania ciał wolnych kolana.
Artroskopia kolana polega na wprowadzaniu urządzenia zwanego artroskopem (jest to kamera wysokiej rozdzielczości z własnym źródłem światła) poprzez dwa niewielkie nacięcia w okolicy stawu. Chirurg na monitorze śledzi obraz wysyłany z urządzenia. Za pomocą specjalnych, miniaturowych narzędzi, możliwa jest naprawa uszkodzonych obszarów.
Postępowanie usprawniające po artroskopii jest uzależnione od nieprawidłowości wykrytych podczas zabiegu oraz od przeprowadzonych w związku z nimi działań.

W pierwszych dniach po artroskopii zaleca się odciążenie stawu przez zastosowanie kul łokciowych, przebywanie w spoczynku z uniesieniem kończyny, stosowanie zimnych okładów i leków przeciwbólowych.

Czas trwania rehabilitacji oraz rodzaj wykonywanych podczas niej zabiegów determinowany jest od wieku pacjenta, rozległości urazu, urazów współistniejących, stanu fizycznego pacjenta z okresu przed operacją, jak również jego poziomu współpracy podczas procesu leczenia.
W Naszej klinice pacjentom po zabiegu artroskopii możemy zaproponować szeroką gamę zabiegów.

Rodzaj zabiegów i ich częstotliwość dobiera lekarz po ówczesnej konsultacji z pacjentem.
Podstawą dla procesu usprawniania po artroskopii  w Naszej Klinice są indywidualne ćwiczenia z terapeutą, uzupełnieniem programu rehabilitacji stanowią zabiegi fizykoterapii, zwłaszcza głęboka oscylacja i bodyflow.